De Zwitserse luxegroep Richemont heeft in het eerste kwartaal van het boekjaar een omzetgroei van 6% gerealiseerd op constante valutabasis, gesteund door aanhoudende sterke vraag naar sieraden van topmerken zoals Cartier en Van Cleef & Arpels. De kwartaalomzet kwam uit op €5,4 miljard, geheel in lijn met marktverwachtingen, aldus analisten van HSBC op basis van data van Visible Alpha.
Sieraden blijven groeimotor
De omzet uit de sieradendivisie steeg met maar liefst 11%, waarmee deze tak zich opnieuw bevestigt als de kern van Richemont’s groeistrategie. In contrast daarmee bleef de horlogedivisie onder druk staan: de verkoop van merken als Vacheron Constantin en Jaeger-LeCoultre daalde met 7%, hoewel dit een verbetering is ten opzichte van een daling van 11% in het voorgaande kwartaal.
De wereldwijde horlogesector kampt met onzekerheden, waaronder het vooruitzicht op Amerikaanse importheffingen en een algemene daling in consumentenvraag. De Zwitserse horloge-export ligt op koers om het laagste niveau te bereiken sinds de pandemie in 2020.
Regionale prestaties: VS uitblinker, Azië gemengd beeld
Regionaal presteerde Richemont sterk in de Amerika’s, waar de omzet met 17% toenam – ruim boven de verwachte 12%. In Azië bleef de omzet op jaarbasis stabiel. Een daling van 7% in China, Hongkong en Macau werd gecompenseerd door groeicijfers in andere Aziatische markten. Volgens analist Jean-Philippe Bertschy (Vontobel) zijn er bovendien vroege signalen van herstel in China zichtbaar.
Positionering in de luxemarkt
Richemont richt zich op het topsegment van de luxemarkt en weet zich daarmee te onderscheiden van concurrenten als LVMH, dat dit jaar aanzienlijk terrein heeft verloren op de beurs. Waar LVMH te maken heeft met een daling van meer dan 25% in 2025, is het aandeel Richemont met 9% gestegen – inclusief een winst van 1,9% op de dag van de kwartaalpublicatie.
De luxesector als geheel staat onder druk. Volgens schattingen van Bain & Company kromp de wereldwijde verkoop van luxegoederen vorig jaar met 1% en wordt voor 2025 een daling van nog eens 2% tot 5% verwacht. Richemont blijft desondanks veerkrachtig, mede dankzij de blijvende aantrekkingskracht van hoogwaardige sieraden als investeringsobjecten voor vermogende klanten.